18 września 2023

Restauracja Przyszłości: Efektywne planowanie zapasów w restauracji dzięki technologii AI

Dziś problem, jutro rozwiązanie

Składanie zamówień do restauracji to często nielubiany i czasochłonny obowiązek. W zależności od wielkości restauracji i planowanej dziennej produkcji, zamówienia składane są nawet każdego dnia, a w pozostałych przypadkach co 2-3 dni. Ten obowiązek warto powierzyć doświadczonemu pracownikowi, który potrafi określić zapotrzebowanie towarowe na kolejne dni pracy restauracji, wybrać optymalną jakość produktów i porównać ceny towarów. Żywioł pracy w naszej branży, składnie zamówień w godzinach nocnych, po intensywnym dniu zwiększają ryzyko błędu, a to niesie za sobą konsekwencje.

Przyszłość gastronomii nie musi i prawdopodobnie nie będzie tak wyglądać. Z pomocą przychodzą rozwiązania wykorzystujące technologię Sztucznej Inteligencji (AI), które ułatwiają prognozowanie popytu i ustalenie wielkości zamówień. W dłuższej perspektywie, zalet takich rozwiązań jest więcej. Wykorzystanie inteligentnych systemów planowania zapasów pozwala na optymalizację całego procesu zarządzania nimi (tzw. gospodarka magazynowa) i minimalizację strat. Oba te aspekty są bardzo ważne w kontekście zrównoważonego sposobu prowadzenia biznesu, co w obliczu aktualnych wyzwań gospodarczych, ma szczególne znaczenie.

Prognozowanie popytu to istotny proces działania każdej firmy produkcyjnej, które mierzą się z tym wyzwaniem na co dzień. W odniesieniu do branży gastronomicznej i pojedynczej restauracji, popyt określa ilość Gości, a produkcja to nic innego jak proces przygotowania potraw lub ich składowych. W kolejnym kroku, warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób wspomniane systemy napędzane Sztuczną Inteligencją (która już rozpoczęła niemałą rewolucję na rynku) mogą pomóc restauratorom i pracownikom restauracji w ich codziennej pracy i nie tylko.

Prognozowanie popytu (wielkości sprzedaży)

Punktem wyjścia są dane sprzedażowe i historyczne dostarczane przez systemy POS, z których obecnie korzysta większość restauracji i lokali gastronomicznych. Dane te dotyczą przede wszystkim wielkości sprzedaży i ilości transakcji (rachunków) w wybranym zakresie czasowym. Wykorzystanie Sztucznej Inteligencji do analizy danych dostarczanych przez systemy POS, pozwala na rozszerzoną analizę sprzedaży ze wskazaniem trendów, sezonowości i innych czynników wpływających na sprzedaż w restauracji. Co więcej, AI może wykrywać najdrobniejsze zmiany i ukryte wzorce w danych i na tej podstawie doskonalić swój algorytm. Dzięki temu, to narzędzie pozwala na ciągłe dostosowywanie prognoz w czasie rzeczywistym i bardziej precyzyjne określenie zapotrzebowania na konkretne produkty i składniki. Nie można też nie wspomnieć o rezerwacjach, które znacząco pomagają w planowaniu popytu w restauracji. Integracja systemu rezerwacyjnego z systemem prognozującym popyt sprawi, że planowanie np. zamówień będzie jeszcze dokładniejsze.

Planowanie zapasów (wielkości zamówień)

Mając dostąp do prognoz i rekomendacji przygotowanych przez Sztuczną Inteligencję, możemy łatwiej określić wielkość zamówienia na kolejny dzień lub dni. Realizacja zamówień w kontekście współpracy z dostawcami i możliwość usprawnienia tego procesu to odrębny temat, któremu warto poświęcić osobny wpis, dlatego skupimy się tylko na wybranych aspektach na potrzeby tego wpisu. Częstym zjawiskiem we współpracy z dostawcami są braki w dostawach, a w przypadku otrzymania zamienników bardzo często okazują się nie spełniać oczekiwań. Dużym ułatwieniem i jednocześnie szansą na uniknięcie wspomnianych braków, byłaby możliwość weryfikacji dostępności surowców na etapie składania zamówienia u konkretnego dostawcy. Naszym zdaniem, jest to kolejny obszar, w którym z powodzeniem Sztuczna Inteligencja znajdzie zastosowanie, zapewniając tym samym sprawny przepływ informacji między restauracją a dostawcą. Taka współpraca dwóch systemów wykorzystujących technologię AI miałaby realne szanse na skuteczne planowanie zapasów i zoptymalizowanie całego proces zarządzania nimi. 

Minimalizacja strat

Dodatkowym aspektem i jednocześnie zaletą inteligentnych systemów planowania zapasów, jest zapobieganie nadmiarowym zakupom i minimalizacja strat. Jest to szczególnie istotne w obliczu zrównoważonego rozwoju (w tym zrównoważonego sposobu prowadzenia biznesu), jak i ze względu na aktualne wyzwania gospodarcze, z którymi mierzy się branża gastronomiczna. Dodatkowo, Sztuczna Inteligencja może pomagać w identyfikowaniu produktów z krótkim okresem przydatności, które powinny być wykorzystane w pierwszej kolejności. Waste management (czyli zarządzanie odpadami) jest obecnie jednym z większych wyzwań rynku HoReCa, a AI może pomóc w procesie jego optymalizacji.

Przykład zastosowania AI

Na rynku (w dodatku rodzimym) są dostępne rozwiązania, których rosnąca popularność potwierdza trend w kierunku automatyzacji procesów. Przykładem takiego rozwiązania jest autonomiczny robot, który precyzyjnie odmierza ilość serwowanego składnika, a następnie sam przygotowuje np. koktajl. Tego typu systemy wykorzystują czujniki i specjalne oprogramowanie, które zapewniają powtarzalność i zgodność z recepturą, co może być dużym ułatwieniem w zarządzaniu zapasami i dodatkowo może ograniczać straty. Dzięki tym systemom, bary i restauracje mogą kontrolować gramaturę składników (a pośrednio koszty i jakość serwowanych napojów), co daje kontrolę nad marżą i wpływa na rentowność - przy jednoczesnym utrzymaniu laboratoryjnej wręcz powtarzalności. Dodatkowo, systemy dozowania alkoholu pozwalają na śledzenie zużycia i trendów sprzedażowych (podobnie jak systemy POS z funkcją zarządzania magazynem), co jest istotne w kontekście planowania zapasów.

Podsumowanie

Wykorzystanie Sztucznej Inteligencji do analizy danych i prognozowania ma ogromny potencjał w branży gastronomicznej. Pozwala ona na zoptymalizowanie procesu zarządzania zapasami i minimalizację strat. Inwestycja w technologię AI jest nieuniknionym krokiem w kierunku efektywnego zarządzania lokalem gastronomicznym. 

Jeśli zainteresowała Cię treść tego artykułu, zapraszamy do śledzenia kolejnych odsłon cyklu Restauracja Przyszłości, które będziemy publikować na naszym blogu.

Umów się na bezpłatną konsultację
Skontaktuj się z nami
BON VIVANT SP. Z O.O.
ul. Hoża 61 lok. U1
00-682 Warszawa
biuro@bvad.pl
+48 535 444 451
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram