11 października 2023

Restauracja Przyszłości: Poprawa jakości obsługi Gości restauracji dzięki AI

Jednym z pierwszych skojarzeń zastosowania Sztucznej Inteligencji (AI) w branży gastronomicznej może być usprawnienie i optymalizacja procesów w restauracji. To trafne, ale nie jedyne skojarzenie - nie można zapomnieć o tym, dla kogo funkcjonują koncepty restauracyjne, czyli dla Gości restauracji. Dziś chcielibyśmy przybliżyć rozwiązania, które z pomocą AI mogą pozytywnie wpływać na jakość obsługi Gości w restauracji oraz zdobywać cenne informacje po ich wizycie.

Ocena jakości obsługi

Jednym z czynników sukcesu w restauracji jest jakość obsługi Gości, która często jest utożsamiana z obsługą kelnerską. Istnieją różne formy obsługi w lokalach gastronomicznych, i nawet jeśli nie ma w nich kelnerów, mamy do czynienia z obsługą. Jej jakość ma nie mniejsze znaczenie niż jakość i smak serwowanych dań, które wydają się być głównym czynnikiem wpływającym na zadowolenie Gości. Nieprzypadkowo, panuje przekonanie, że najlepsze danie nie obroni się samo, jeśli obsługa (tu w roli kelnera) nie stanęła na wysokości zadania. To pokazuje jaki wpływ ma jakość obsługi na sukces restauracji, oraz jak ważną rolę pełnią osoby pracujące przy bezpośredniej obsłudze Gości.

Kolejną ważną kwestią jest popularność dzielenia się doświadczeniami po wizycie w restauracji w przestrzeni Internetu. Media społecznościowe, fora internetowe i strony poświęcone gastronomii są pełne opinii i recenzji Gości restauracji. Analiza opinii może dostarczyć cennych danych na temat potrzeb i oczekiwań Gości, jak i pracy zespołu restauracji, czyli wspomnianej obsługi. Potencjał wykorzystania Sztucznej Inteligencji tym aspekcie jest duży i daje wiele możliwości. Restauracje mogą wykorzystywać systemy oparte na AI, które pozwalają Gościom wyróżniać wyjątkowe momenty obsługi w czasie rzeczywistym np. za pomocą smartfona czy tabletu. Takie systemy mogą wyłapać negatywne komentarze we wszystkich kanałach komunikacji jednocześnie, a zapewniony w ten sposób stały przepływ informacji umożliwiłby dużo szybszą reakcję ze strony restauracji na pojawiające się problemy.

Przykładem może być algorytm, który wykrywa powtarzającą się w komentarzach frazę „zimne frytki”, a następnie dostarcza informacji o miejscu i czasie takich zdarzeń. Wygenerowany w ten sposób raport może wskazać, że w sieci gastronomicznej X w województwie Y jest problem z czasem oczekiwania na zamówione frytki. Inne rozwiązanie, które może zapobiec takim sytuacjom, polega na stałym monitorowaniu procesu przygotowania potraw. Kamery i systemy wizyjne wykorzystujące AI mogą pomagać w śledzeniu jakości dań, a także informować personel o ewentualnych problemach np. w sytuacji gdy danie zbyt długo czeka na odbiór przez kelnera i podanie do stolika.

Kreowanie pozytywnego wizerunku

Kreowanie pozytywnego wizerunku lokalu w przestrzeni Internetu to ważny aspekt prowadzenia działalności, a opinie, szczególnie te pozytywne, są jego częścią. Są Goście, których nie trzeba zachęcać do pozostawienia opinii i komentarzy, jednak od strony biznesowej warto o to zadbać i nie pozostawiać przypadkowi. Istnieje kilka sposobów jak to zrobić, a z pomocą przychodzą smartfony i kody QR, coraz powszechniej wykorzystywane w gastronomii. Najczęściej służą do prezentacji menu, jednak to dopiero początek możliwości. Oprócz oferty, Gość może otrzymać spersonalizowane rekomendacje na podstawie historii zamówień czy w oparciu o indywidualne preferencje, a to wszystko za sprawą Sztucznej Inteligencji i odpowiednich algorytmów. Dodatkową zaletą kodów QR jest możliwość bezpośredniego przekierowanie na fanpage restauracji, gdzie Goście mogą podzielić się swoimi wrażeniami. Zachętą do pozostawienia opinii może być wybrana przez restaurację forma promocji. Niesie to za sobą dodatkową korzyść, gdyż minimalizujemy w ten sposób szansę na pozostawienie przez Gości negatywnej komentarzy. Ten niewerbalny sposób komunikacji ma szczególne znaczenie w przypadku pokolenia Z, a chcąc sprostać ich potrzebom przy jednoczesnym utrzymaniu przewagi na rynku, nie pozostaje nic innego jak wdrażać tego typu rozwiązania.

 Jak lepiej zrozumieć potrzeby Gości

Wiemy już jak ważne jest dbanie o pozytywny wizerunek restauracji w Internecie i mediach społecznościowych. Dzięki opiniom i komentarzom Gości lokale gastronomiczne zyskują cenne informacje zwrotne dotyczące m.in. jakości obsługi, atrakcyjności oferty i jakości serwowanych dań. Lokale powinny znaleźć swój własny i optymalny sposób zarządzania opiniami. Osobną kwestią jest analiza opinii oraz to, w jaki sposób wnioski z tej analizy mogą przełożyć się na poprawę jakości usług w restauracji. To tu widzimy kolejne zastosowanie dla Sztucznej Inteligencji, z której pomocą jesteśmy w stanie automatycznie analizować informacje zwrotne od Gości i formułować właściwe wnioski. Opinie stanowią pełnowartościowe dane, podobnie jak dane sprzedażowe czy te pochodzące z analizy odwiedzin strony internetowej czy profilu w mediach społecznościowych. Tak naprawdę, podejście oparte na danych idzie znacznie dalej niż liczby – dostarcza głębszego zrozumienia potrzeb i preferencji Gości. Dzięki temu restauracje mogą dostosowywać swoje menu, ofertę i strategie marketingowe, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom Gości. Należy pamiętać, że jako właściciele restauracji zobowiązujemy się do ciągłego doskonalenia swoich usług, po to, aby dostarczać Gościom wyjątkowych doświadczeń. 

Podsumowanie

Sztuczna Inteligencja (AI) jest rosnącą siłą napędową innowacji w branży gastronomicznej, która zwiększa efektywność operacyjną, optymalizuje alokację zasobów, a także wspiera lojalizację Gości przez kreowanie nowych doświadczeń. Możliwości wykorzystania technologii AI w naszej branży jest jeszcze więcej i sami nie skrywamy ciekawości względem efektów, które przyniesie. Wdrażanie inteligentnych rozwiązań wykorzystujących technologię AI może podnieść jakość obsługi Gości, jak i pomóc w podejmowaniu decyzji opartych na danych, co jest szczególnie istotne we współczesnym podejściu biznesowym.

Umów się na bezpłatną konsultację
Skontaktuj się z nami
BON VIVANT SP. Z O.O.
ul. Hoża 61 lok. U1
00-682 Warszawa
biuro@bvad.pl
+48 535 444 451
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram