17 września 2023

Doradztwo dla gastronomii - 4 powody, dla których warto z niego skorzystać

Niemal każdy słyszał słowo „consulting” (lub spolszczoną wersję „konsulting”) i potrafiłby podać przykład firmy oferującej usługi doradcze. Co ciekawe, pierwsza firma doradcza powstała pod koniec XIX wieku (a dokładnie w 1886 roku, z oficjalną rejestracją w 1909 roku) z inicjatywy Arthura D. Little, i działa do dziś. Firmy doradcze najczęściej kojarzone są z dużymi, międzynarodowymi organizacjami działającymi w różnych obszarach biznesu, np. zarządzaniu, finansach, marketingu. Natomiast rzadko kto słyszał o profesjonalnym doradztwie dla gastronomii. Fakt, jest to nadal dość nowy obszar działalności, choć BVA istnieje już od ponad dekady! Wiemy, że reakcje na to, czym się zajmujemy są podzielone – jedni reagują z zaciekawieniem, drudzy z powątpiewaniem, lub wręcz nieufnością. Aby to zmienić, dziś prezentujemy 4 główne powody (jest ich zdecydowanie więcej), dla których warto rozważyć współpracę z firmą doradczą taką jak BVA.

Wiedza i doświadczenie

Naszą specjalizacją (i jednocześnie pasją) jest gastronomia, a nasz zespół składa się z doświadczonych managerów mających w swoim portfolio prace dla największych firm gastronomicznych w Europie. Nasze doświadczenie jako doradztwa dla gastronomii oparte jest na działaniach operacyjnych, jak i strategicznych, dzięki czemu jesteśmy nie tylko teoretykami, ale przede wszystkim praktykami. Naszą wiedzę i doświadczenie weryfikujemy na co dzień prowadząc własną restaurację-showroom w centrum Warszawy – to tu mierzymy się z aktualnymi wyzwaniami branży, ale też wdrażamy i testujemy nowe rozwiązania i strategie. Dzięki temu nasi Klienci wiedzą, że mierzymy się z podobnymi problemami, a naszym rozwiązaniom można zaufać. W trakcie realizacji projektu z Klientem, jeśli pojawiają się pytania czy wątpliwości (ze względu na specyfikę i niestandardowy charakter projektu), kierujemy je do współpracujących z nami specjalistów – prawników zajmujących się obsługą przedsiębiorstw gastronomicznych, osób odpowiadających za rachunkowość zarządczą czy specjalistów od BHP czy HACCP.

Personalizacja rozwiązań

Możliwość personalizacji usług i produktów to aktualnie silny trend na rynku usług, który jest podyktowany potrzebami konsumentów. Rynek HoReCa podlega pewnym standardom – wiemy o tym. Jednak brak indywidualnego podejścia podczas realizacji projektów, przeczyłby głównym założeniom naszego doradztwa. Nawiązując współpracę, naszym celem jest poznanie Twojego biznesu od środka, a w przypadku planu założenia własnej działalności – poznanie Twoich celów, możliwości i ewentualnych ograniczeń, po to, aby w kolejnym kroku opracować spersonalizowaną strategię i konkretne działania wraz z harmonogramem realizacji. Z personalizacją rozwiązań, które proponujemy, a następnie wdrażamy, wiąże się również nasza elastyczność względem Klientów i mobilność. Dowodem tego są projekty, które zrealizowaliśmy bez względu na długość czy szerokość geograficzną na terenie Polski. 

Obiektywizm i świeże spojrzenie

Zaletą zatrudnienia zewnętrznej firmy doradczej jest jej bezstronność i możliwość obiektywnej oceny sytuacji. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy w grę wchodzi projekt poprawy kondycji firmy – na przykład działającej od 3 lat restauracji. Prowadząc lokal gastronomiczny i spędzając w nim długie godziny można stracić zdolność obiektywnej oceny sytuacji, a jak wiemy, nic nie dzieje się bez przyczyny. Jako zewnętrzni doradcy jesteśmy w stanie przeanalizować kondycję firmy w różnych obszarach, bez wpływu wewnętrznej polityki i uprzedzeń, co może prowadzić do bardziej trafnej oceny sytuacji. W trakcie oceny kondycji firmy, która najczęściej przebiega podczas naszego audytu, bierzemy pod uwagę m.in. takie obszary jak: działania operacyjne (praca kuchni i obsługi), zarządzanie kosztami (analiza kosztów zmiennych i stałych), zarządzanie surowcem (FC, gospodarka magazynowa). Zakres audytu jest zawsze ustalany z Klientem, jednak najczęściej przeprowadzamy go kompleksowo, nie ograniczając się do wybranego obszaru. Tak zwane „świeże spojrzenie” przydaje się w pracy z Klientami, którzy dopiero planują założenie biznesu i nie musi to być restauracja. W ramach usługi product development możemy określić czy nowy produkt, usługa czy rozwiązanie dla gastronomii ma szanse powodzenia, a następnie pomagamy wdrożyć je na rynek.

Efektywność czasu i opłacalność

Współpraca z firmą doradczą w dłuższej perspektywie może zaoszczędzić Twój czas i zasoby. Jak to możliwe?

Osoby prowadzące lokal gastronomiczny, zamiast próbować samodzielnie zdiagnozować i wyeliminować problem (dlaczego jest to trudne patrz poprzedni akapit), mogą zdać się na wiedzę i doświadczenie konsultantów, co pozwala skoncentrować się na innych działaniach biznesowych. Niekiedy, właściciele lokali, z którymi rozpoczynamy współpracę, prowadzą inną działalność i dysponują ograniczonym czasem. W takiej sytuacji kluczowe jest ustalenie założeń projektu i celu, który chcemy osiągnąć. Istotnym aspektem powodzenia projektu jest zaangażowanie podległego zespołu, w tym managerów. W harmonogramie działań, przeznaczamy odpowiednio dużo czasu na szkolenia pracowników np. w zakresie standardów obsługi, aktywnej sprzedaży czy wiedzy na temat produktów. Jest to również forma szkolenia dla managerów, ponieważ mają możliwość nabycia kompetencji w zakresie zarządzania zespołem. 

Współpraca z firmą konsultingową często kojarzy się z niemałym kosztem. Mówiąc o celach, które definiujemy wraz z Klientem, dotyczą one najczęściej usprawnienia działań operacyjnych (dla zwiększenia wydajności pracy zespołu i zwiększenia satysfakcji Gości), poprawy wyniku finansowego, a także znalezienia nowych możliwości generowania przychodu. Tak naprawdę, większość działań (sformułowanych jako cele) jest ze sobą połączona i usprawnienie jednego obszaru wiąże się z poprawą drugiego itd. Dlatego korzystanie z usług doradczych można (a wręcz powinno się) uznać za inwestycję, natomiast korzyści płynące z takiej współpracy często przewyższają początkowy wkład finansowy. Przykładem takiego efektu jest jeden z naszych projektów, który opisaliśmy tu.

Podsumowanie

Skorzystanie z usług doradczych to przeważnie duża dawka wiedzy wraz z przygotowanym planem jej wdrożenia. Jako firma doradcza zajmujemy się identyfikacją problemów, które powinny zostać wyeliminowane, obszarów do poprawy, jak i niewykorzystanych szans do dalszego rozwoju. Wszystko po to, aby zapewnić lepsze funkcjonowanie Twojego biznesu. W dużym skrócie, współpraca, którą oferujemy może przynieść wiele korzyści, co wiemy nie tylko my sami, ale również nasi Klienci. Dlatego nie bój się poprosić o referencje – to znacząca inwestycja, nie tylko finansowa (czas, zaangażowanie), dlatego warto mieć za dowód udokumentowany sukces rozważanej firmy doradczej. Jednocześnie, zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej konsultacji, na podstawie której możemy stwierdzić, czy jesteśmy w stanie pomóc Tobie i Twojemu biznesowi, również wtedy, gdy jesteś na etapie pomysłu czy wstępnej koncepcji.

Umów się na bezpłatną konsultację
Skontaktuj się z nami
BON VIVANT SP. Z O.O.
ul. Hoża 61 lok. U1
00-682 Warszawa
biuro@bvad.pl
+48 535 444 451
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram